perjantaina, helmikuuta 24, 2006

Kaura kävi Oulussa

Yksi harmillinen seikka, mikä on päässyt tapahtumaan tässä "poissaollessani" on, että Kaura on käynyt Oulussa ilman että minä olisin päässyt häntä hyödyntämään. Olisi nimittäin ollut kiva tavata. Pikapika-surffasin jokin aika sitten nämä läheisimmät blogit ja havaitsin, että Kaura on tulossa Ouluun, mutta sitten kiire taas vei mennessään enkä ehtinyt pistää alulle tapaamisehdotuskeskustelua.

Kaura kirjoittaa:

"Junassa sopii summata muutamia hauskoja Oulun erikoisuuksia
- talvipyöräilijät
- Rotuaari
- nätit talot
- Hupisaaret ja joki
- ystävälliset taksikuskit joiden peppu ei ollut ruuvautunut penkkiin
- murre (makuasia, minä pidän)
- avuliaat ohikulkijat ja mukavat myyjät
- autismin talvipäivät 2006"

Huonoja erikoisuuksia Kauralle ei tullut mieleen, mikä on järin kummallista. (Mutta hänhän onkin kovasti positiivishenkinen ihminen. Minä näen aina huonot puolet ja takerrun niihin. Unohdan hyvät.)

Jotta luonteidemme erot tulisivat selviksi, osoitan kommentoimalla Kauran havaitsemia "hauskoja" erikoisuuksia:

Talvipyöräilijät. Kauran havainto on totinen tosi. Oululaiset pyöräilevät kaikkina vuodenaikoina. Minä, alunperin maalaistyttö, mutta tietoisuuteni heräämisen alkuajoista lähtien kaupunkilaisen identiteetin ja preferenssit omaava pesunkestävä kaupunkilainen, en voi käsittää sitä, että täällä priorisoidaan pyöräily yli julkisten kulkuvälineiden. Oululaiset ovat hulluja tässä suhteessa! 30 astetta pakkasta, viima mereltä - ja voit olla varma, että Tuiran silloilla liikkuu pyöräilijöitä.

Rotuaari. En ymmärrä, mistä se alkaa ja mihin se päättyy. Tarkoitetaanko sillä koko kävelykatualuetta (joka ei ole yksi katu vaan noin kaksi leikkaavaa katua) vai pelkästään sitä Kirkkokadun osuutta, joka on autoilta suljettu?

Nätit talot. On täällä semmoisia(kin). Suurin osa on poltettu. Meidän talo on nätti, vaan ei tullut Kaura täällä käymään = minun syy.

Hupisaaret ja joki. Voitaisiin tuotteistaa, nyt ad hoc -käytössä.

Ystävälliset taksikuskit. Minulla on sellainen teoria, että oman kaupungin taksikuskien kanssa ei koskaan synny mielekästä keskustelua. Minusta kaikkein hauskimmat taksikuskit löytyvät Helsingistä. Oululaisten kanssa en ala jutella. Taksikuskit kaikkialla maailmassa antautuvat haastattelemaan vain ulkopaikkakuntalaisia.

Murre. Pahinta Oulussa. Kuka itseäänkunnioittava nykyaikainen ihminen sanoo bussia onnikaksi? Vielä pahempaa on se, että vastaanpanemisestani huolimatta se alkaa tarttua. Joinain päivinä en edes välitä.

Avuliaat ohikulkijat ja mukavat myyjät. Ks. Ystävälliset taksikuskit.

Autismin talvipäivät 2006. Ei havaintoja.

5 Comments:

Blogger kiltti ihminen said...

Hei tosi kivaa että olet palannut!

Mä en ole koskaan käynyt Oulussa, olen luultavasti ajanut läpi/ohi, mutta jalallani en ole astunut. Mielikuva kaupungistanne on kyllä ihan positiivinen.

PS: Lopetin, mutta jatkoin taas. ;)

25 helmikuuta, 2006 09:59  
Blogger Kaura said...

Huippua! Kookoksen comeback! Olisi ollut mainiota tavata, toden totta!

Tampereellakin on minusta yleensä mukavat kaupanmyyjät ja avuliaita ohikulkijoita, joskin Oulussa on (vielä) leppoisampi tunnelma. Helsingissä olen saanut ylivoimaisesti töykeintä palvelua, joten vieraspaikkakuntalaisuus ei selitä tätä :-) Tampereella en osaa kuvitella että konsa kuuna päivänä kukaan taksikuski nousisi mukavasta penkistään ainoastaan avaamaan minulle ovea, mutta Oulussa tämmöistäkin tapahtui jopa useamman kerran. Täällä kyllä taksissa jutellaan tarvittaessa ihan mukavia tai annetaan olla rauhassa, kuten Oulussakin.

Mä olen pyöräilyfani, joten talvipyöräilyä diggaan öin sekä päivin :-) Fillari on ylivoimainen kaupunkikulkuneuvo, jos kaupungisuunnittelussa on otettu pyöräily huomioon. Tampere laahaa tässä asiassa surullisesti perässä. Talveksi jopa pannaan keskustan pyöräväylät pois käytöstä. Buu. Norja, Tanska ja Hollanti ovat upeita pyöräilymaita, joista ehkä Oulussa on katsottu mallia? Toki esmes Hollannissa on luontaisia etuja, jotka Suomesta puuttuvat.

On minulla yksi syy, joka aiheuttaa muuttohaluttomuutta, nimittäin lestadiolaispitoisuus. Sekin taitaa olla suhteellisesti vähenemään päin ankaran muuttovirran takia? Mua ahdistaa kaikkinainen hyvä veli -systeemi, kuten myös vaikkapa Tampereen ikiaikainen aseveliakseli kunnallishallinnossa.

25 helmikuuta, 2006 15:55  
Blogger Lazur said...

Hyvää kannattaa aina odottaa. Vaikka puoli vuotta. Onnea uuteen kotiin jne.

25 helmikuuta, 2006 19:54  
Anonymous Anonyymi said...

Tervetuloa takaisin, ja onnea uuteen kotiin! Meilläkin opetellaan kuivaksi.

Oulussa ON mukavia taksikuskeja, minä sain kerran ilmaisen kyydin Tuiran siltojen yli sunnuntaiyönä, kun raahasin painavaa laukkuani kohti opiskelijakämppää Toivoniemessä. :)

26 helmikuuta, 2006 13:14  
Blogger Kookos said...

Heippa vaan taas kaikki tutut - kiva kun kävitte! Nyt ei taas ehdi enempää. Hauskaa viikon alkua kaikille!

(Olihan muuten kökköisen kuuloista tuo mun teksti, ihan vääriä painotuksia, ajatus vääristyy matkalla päästä näppikselle.)

27 helmikuuta, 2006 08:44  

Lähetä kommentti

<< Home