sunnuntaina, joulukuuta 12, 2004

Mitä tehdä, jos lapsi ei tottele?

Käyn läpi kasvatuskriisiä – jälleen kerran. Tähän asti kriisit ovat päättyneet johonkin kappaleen matkaa kantavaan ajatukseen. Elän siis toivossa, että tämäkin. Nyt kyllä tuntuu ennemminkin siltä, että itse joudun psykoosiin, poika saa emotionaalisen vamman ja avioliitto mieheni kanssa päättyy katkeraan eroon.

Ongelma on yksinkertainen: poika ei tottele mitään ja toimittaa kaikenlaista kummallista ja tuhoisaa.

Olen yrittänyt parhaani mukaan noudattaa tällaisia periaatteita:


  1. Kodista tehdään lapsiystävällinen paikka niin, että koko ajan ei edes tarvitsisi olla kieltämässä. Lapsi saa elää lapsen elämää ilman, että koko ajan jokin korvaamattoman kallis tavara on menossa rikki tai muuta tuhoa aiheutuu.
  2. Sitten kun kielletään, pysytään johdonmukaisina. Kielletty asia pysyy kiellettynä.
  3. Jos lapsi jatkaa kielletyn asian tekemistä kielloista huolimatta, haetaan lapsi pois tilanteesta niin monta kertaa kuin on tarpeen, jotta tilanne raukeaa. Äärimmäisissä tapauksissa laitetaan lapsi "jäähylle", mutta sallitaan hänen myös palata muiden luoksi heti, kun hän on valmis yhteistyöhön.

Ihan yksinkertaisia periaatteita. Luulisi tuosta nyt yhden korkeasti koulutetun, johdonmukaiseen ajatteluun harjoitusta saaneen äitimamman selviytyvän.

Muutama myönnytys meillä on ihan alusta asti ollut ensimmäiseen periaatteeseen. Sohva on (oli) nimittäin valkoinen ja sitä on yritetty varjella. Toisaalta kakkosperiaatteesta olen ajoittain hallitusti joustanut, jotta lapselle tulisi hyvä mieli, kun hänkin saa toisinaan tahtonsa läpi. Näiden parin poikkeuksen ei mielestäni pitäisi suistaa koko kuviota raiteiltaan.

Ongelma onkin se, miten kodista eliminoidaan nämä tai estetään niiden luokse pääsy:

- vesipisteet
- tuolit ja muut siirrettävät kalusteet, joiden päälle voi nousta
- jääkaappi
- tavarat pöydiltä
- siivousvälineet

Kokeilin tänään puolen tunnin ajan sellaista, että en kiellä poikaa mistään. Saldo (olen merkinnyt tähdellä ne, joissa pojalle oli fyysistä vaaraa):

- Poika piirsi päärynän kannalla keittiön ikkunan täyteen tahmeita kuvioita.
- Poika siirsi tuolin keittiön työtason viereen, kiipesi tuolille ja kurotti kulhosta suklaapiparin. (*olisi voinut pudota tuolilta kurottaessaan)
- Poika meni piparin kanssa olohuoneeseen valkoiselle rahille keikkumaan. (Perusperiaate on, ettei meillä koskaan lapset syö olohuoneessa.)
- Poika putosi piparin kanssa rahilta ja otti suklaisella kädellä tukea seinästä (valkoinen tapetti).(*ei yleensä putoa rahilta eikä pudotus joka tapauksessa ole korkea, mutta vaarallista näemmä sekin)
- Poika söi ja murusteli pipariaan traktorinsa päällä, murujono johti olohuoneesta keittiöön.
- Poika työnsä tuolin uudelleen keittiön työtason viereen, kiipesi tuolille ja kurotti kulhosta toisen piparin.*
- Poika kiipesi tuolille, otti kädestäni sakset ja leikkasi sanomalehdestä paperisilppua lattialle. (*poika ei osaa käytellä saksia, ei näytä tajuavan, että ne ovat terävät)
- Poika laittoi sakset avoimena kaulalleen. ***

On kai sanomattakin selvää, että päätin eksperimentin tässä vaiheessa. Ryhdyin siivoamaan jälkiä: Pesin ikkunan ja tapetin, pyyhin piparinmurut pinnoilta, imuroin keittiön ja eteisen. Sillä välin poika oli hakenut siivouskaapista lattiamopin, kastellut sen likomäräksi ja luuttusi keittiön lattiaa. En puuttunut asiaan ennen kuin poika alkoi luututa mopilla eteisen peiliä. Siinä vaiheessa olinkin jo saanut itseni kiihdytetyksi sellaiseen raivoon, että heitin huudon säestyksellä mopin kylpyhuoneeseen ja tempaisin pojan sänkyyn päiväunille.

Kaiken tämän olisi tietysti voinut yrittää estää ja normaalitilanteessa olisinkin estänyt. Siinä tapauksessa tuloksena olisi ollut huutoa, itkua ja möykkäystä - sekä lapsen että äidin taholta.

Mieheni on valinnut toisen tien. Kotona ollessa hänen päähuomionsa on aina pojan tekemisissä, tuhoisia ja vaarallisia tilanteita ei pääse syntymään yhtä loppumattomana jonona kuin silloin, kun minä ja poika olemme kahden. Jonkinlaisen välimuodon luulisi olevan olemassa. Kunpa vain tietäisin, mikä se on.


5 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Mun mielestä tossa ei ollut varsinaisesti vaarallista kuin ne sakset. Sotkeminen on ihan tavallista, ei lapset ole sillä lailla siistejä kuin aikuiset.

Kaikki muu oli äidin päässä: miksi teillä on valkoinen sohva, miksi teillä on pipareita näkösällä, jollei niitä saa ottaa, miksi teillä on älyttömiä sääntöjä, joita lapsen on vaikea ymmärtää (syödään vain ruokapöydän ääressä).

Ja toi moppijuttu teki surulliseksi: lapsihan selvästi halusi osallistua siivoamiseen.

13 joulukuuta, 2004 10:54  
Blogger Kookos said...

Suurin osa on toden totta äidin päässä, siitä olen erittäin tietoinen, parahin Anonymous! Minä kriisiydyn aika helposti ja kriisin kohdatessa pyrin epätoivoisesti analysoimaan, milloin vaatimustaso on liian korkealla ja milloin taas on objektiivisestikin katsoen kyse vaikeasta kehitysvaiheesta.

Vaatimustasoahan voi laskea - kuitenkin tietyissä rajoissa, koska mehän eläisimme kuin siat pellossa, jos poika saisi määritellä siisteystason, vrt. päärynää ikkunassa ja suklaata tapetissa... Ehkä missasit kirjoituksen pointin / en osannut tuoda sitä oikein esille: tottahan lapset tekevät kaikenlaista, mutta joskus tuo tosiasia on helpompi sulattaa, joskus vaikeampi. Minä kun en ole _ihan_ täydellinen äiti ;-)

Jos on kyse vaikeasta vaiheesta, voi yrittää asennoitua niin, että tämä on väliaikaista tai vain yksinkertaisesti yrittää löytää toimivampia tapoja elää ja vuorovaikuttaa. Tätäkin yritän joka päivä, mutta välillä vanne kiristää päätä.

Luulisin, että tässä tapauksessa voisimme tehdä kumpaakin yllä mainittua. Joka tapauksessa, kun minä olin lapsi, oli ihan sopivaa vanhempien laittaa sellaisia sääntöjä, että kengät jalassa ei tepastella olohuoneeseen tai että leipää ei murustella ympäriinsä. Sellaisia sääntöjä kutsutaan rajoiksi...

Valkoinen sohva on todellakin meidän akilleen kantapää, kuten jo mainitsinkin ;-)

13 joulukuuta, 2004 15:08  
Anonymous Anonyymi said...

Sääntöjä voi keksiä (ja ostella minkävärisiä sohvia hyvänsä), mutta on sitten ihan eri asia kuvitella, että lapselle olisivat samat asiat tärkeitä kuin aikuisille. Mun mielestä noi ongelmat eivät kulminoidu siihen, että lapsi ei tottele vaan siihen, että aikuinen kaivaa verta nenästään hankkimalla huusholliin sekä valkoisen sohvan että lapsen:) Hyvä ettei teillä ole vielä koiraakin:)

Pellossa eläminen ja vaatimustason laskeminen on normaalia lapsiperheissä. Se on pakko tehdä, jos haluaa säilyttää hermonsa. Siis toki voi tapella tuulimyllyjä vastaan ihan periaatteesta ja vahtia jokaista leivänmurua ja "väärässä" paikassa olevaa pikkuautoa ja tulla hulluksi saman tein. Tai laskea vaatimustasoa sekä siisteydessä että tottelemisessa ja säilyttää järkensä. Tai hommata siivoja kerta viikkoon.

Siis oikeasti: mä ennustan että poika on lähempänä 20 ikävuotta ennen kuin hän oppii varomaan teidän sohvaanne:)

Nypon (joka kirjoitti ton edellisenkin viestin: jäi vahingossa allekirjoitus pois)

13 joulukuuta, 2004 15:18  
Blogger Kookos said...

Nypon, juu kyllä meillä on vaatimustasoa laskettu. Viestistäni ehkä henki, että yritän varjella meidän kotia putipuhtaana. Hui hai, en suinkaan, olen aika löperö. En vahdi joka murusta, ehei. Sitäpaitsi poika _on_ oppinut periaatteessa, että keittiössä syödään. Normaalisti se _ihan_oikeasti_ käy laittamassa keksin ensin pöydälle ja sitten juoksee leikkeihinsä. Se tietää, että sohvan luona syöminen ei sovi. Oppimista siis tapahtuu.

Näin siis normaalisti. Tuon kuvaamani keksihomman tulkitsin tietoiseksi tottelemattomuudeksi ja uhmaksi. Ok, olin huonolla tuulella ja poika kokeili minua. Eipä se mitään - mutta pitäisihän pojan tietää paremmin: äiti kriisiytyy niin kovin helposti ;-)

Pellossa eläminen ja vaatimustason laskeminen on kuitenkin eri asioita. Eikö sinusta? Se pellossa eläminen on minusta vähän luovuttamista jo. Kyllä jonkunlaisen sivistyneen elämäntavan kai voi säilyttää, vaikka olisikin lapsia. Ja meillä ei ole kuin yksi - eikä edes koiraa ;-)

Kookos, lounaalla, leipää suussa

14 joulukuuta, 2004 12:36  
Anonymous Anonyymi said...

Mä olen luovuttanut aikoja sitten:)

Epäilemättä oppimista tapahtuu ja hyvä niin. Meilläkin esikoinen toivottavasti oppi eilen, että leivänpaahtimeen ei kannata tunkea ihan mitä tahansa leipää. Tästä on kyllä sanottu x kertaa ja kerrottu syykin, mutta "mitä välii".

Lapsilla on "mitä välii" -asenne useimpiin aikuisten mielestä tärkeisiin asioihin. Lapsen mielestä tärkeitä asioita ovat aikuisten mielestä "mitä välii" -kategoriaa. "Mitä väliä sillä on, onko sulla punainen vai sininen pinni", sanon, vaikka tiedän, että lapselle sillä _on_ väliä ja asiasta voi tulla iso riita.

Poika voi viedä keksin pääsääntöisesti tiskipöydälle, koska hän tietää ja muistaa, että äiti on sitä mieltä, että keksin paikka on siellä jos sitä ei syödä pöydän ääressä. Mutta en ole ihan varma, että onko keksin olkkariin vieminen tietoista uhmaamista ja veren nenästä kaivamista.. kyse voi olla ihan siitä, että sillä hetkellä kun keksi kädessä sinne kulkeutuu, lapsen mielessä on ollut jotain ihan muuta, hänestä tärkeämpää. Tai hän kokee, että keksin vieminen "kiellettyyn" paikkaan on ensisijaisesti hänen itsemääräämisoikeutensa alainen asia ja vasta toissijaisesti äidin uhmaamista.

20 joulukuuta, 2004 11:16  

Lähetä kommentti

<< Home