tiistaina, maaliskuuta 08, 2005

Tentti neljän tunnin päästä

Varhaiskasvatuksen kirjatenttini lähestyy. Odotan mielenkiinnolla, mitä opet keksivät kysyä. Minulla on mielessäni selvät “tärpit”. Pidän itseäni (ehkä tyhmännaivisti) tavallista opiskelijaa valistuneempana, koska

a) olen keskimääräistä opiskelijaa vanhempi
b) minulla on jo yksi akateeminen tutkinto
c) minulla on lapsi ja olen sekä lukenut kasvatuskirjallisuutta että käytännössä harjoitellut kasvatusta ja kasvatuksen pohdiskelua.

Kuvittelen siis kykeneväni arvioimaan, mitkä ovat kirjojen keskeiset sisällöt. Jäljelle jääkin vain kysymys, aikooko tentin vastaanottaja kysyä keskeisistä sisällöistä vai olla kierolainen ja kysyä jotain marginaalista.

Jos minä tekisin tentin, laittaisin esimerkiksi tällaiset kysymykset:

Veli-Matti Värri: Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään.

Dialogisen kasvatuksen ehdot

(Epäreilua on, jos kysymys tulee kirjan I-osasta, joka on raskasta filosofiaa. Kysymällä jotain filosofiaosasta tentin tarkastaja varmistaa, ettei kukaan vastaa tämän kirjan kysymykseen. Toki tämä on tehokas konsti erotella jyvät akanoista. Haluaisin kuvitella olevani jyvä, mutta pahoin pelkään, että tässä tapauksessa päätyisin akanaksi.)

Eeva Hujala: Laadunhallinta varhaiskasvatuksessa.

Erittele kolmea varhaiskasvatuksen prosessitekijää.

(Kysymys voisi olla myös ...puitetekijää/ välillisesti vaikuttavaa tekijää/ vaikuttavuustekijää.)

Lea Pulkkinen: Lapsesta aikuiseksi.

Monia hyviä vaihtoehtoja, esimerkiksi:

Työn ja perheen yhteensovittaminen suomalaisissa perheissä.

Laine, Kaarina: Minä ja muut. Kasvaminen sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

Vaikea kirja, koska sisältää valtavasti aiheita moninaisine yksityiskohtineen ilman, että niistä muodostuu helposti muistettava juonellinen kokonaisuus. Kysymysvaihtoehtoja on paljon, esimerkiksi:

Miten kasvattaja voi edistää lapsen itsetunnon ja positiivisen minäkuvan kehittymistä?

Kuinka kiusaamiseen voidaan puuttua kasvatuksen keinoin?

Saapa nähdä miten minun käy. Huomenna kerron, mitä oikeasti kysyttiin. Tämä vastaa myös kysymykseen aiheista, joista haluaisin kirjoittaa. Sekä ylläolevat että ne Oikeat Kysymykset pyörivät päässäni tänään ja mitä todennäköisemmin myös huomenna.